De regels

De regels van het spel

De wedstrijd start door middel van een elektronisch apparaat dat een “kerstboom” wordt genoemd. Op het moment dat de startlijn wordt verlaten, activeert iedere deelnemer een timer die op zijn beurt weer stopt als het voertuig de finishlijn passeert.

De “kerstboom” bestaat uit verschillend gekleurde lampen. Het systeem geeft, uit een serie verticale lichten, een visuele aftelling aan. De meeste rijders proberen te starten als het laatste amberkleurige licht uitgaat en voor het groene licht aangaat. Maar te vroeg van start gaan levert een diskwalificatie op met het rode licht onderaan de “kerstboom”.

De start en de techniek zijn de sleutelwoorden van het dragracen. Als de technische aspecten van het voertuig uitstekend zijn, heb je op het eerste onderdeel al gewonnen. Maar bij de start komen de psychologische eigenschappen van de mens om de hoek kijken. Sterke zenuwen zijn vereist. Bij de start bepaalt de mens het verschil tussen winst en verlies…

Het elimineren van de tegenstander in het dragracen, verloopt via een zogenaamde “knock-out”systeem. De winnaar van een ronde gaat door naar de volgende. Elke honderdste van een seconde telt. Een tweede kans bestaat hier niet…

Er bestaan verschillende klassen waarin kan gereden worden. Sommige klassen hebben als doel gelijkwaardige voeruigen tegen mekaar te laten rijden, andere klassen maken het mogelijk dat zeer snelle wagens ook tegen tragere concurrenten kunnen rijden. In deze laatste klassen rijdt men tegen een (zelfgekozen) index. Zo kan een voertuig dat 7 seconden heeft rijden tegen een voertuig dat 9 seconden index heeft. Het 9 seconden voertuig krijgt dan 2 seconden voorsprong… Bedoeling is om zo dicht mogelijk tegen de index te rijden, zonder sneller te rijden dan de indextijd, want dan verlies je!

De hoogste regionen van de dragraceklassen worden bevolkt door de Top Fuel Dragsters, met motoren tot 8000 Pk en nitromethaan als brandstof. Deze machines rijden de 402m vanuit stilstand in 4,7 seconden en halen in die tijd snelheden boven 500 Km/h. Aan de andere kant van het spectrum vind je de Street Machines, tot het verkeer toegelaten voertuigen die over dezelfde afstand meer dan 13 seconden doen.
Door deze indeling te maken wordt de dragracesport toegankelijk voor elk budget, en blijft het toch competitief.

Wil je deelnemen in een van de klassen tijdens onze Quartermile evenementen kun je aanmelden via: www.quartermile.nl > Inschrijven. Hier staan alle klassen vermeld welke deel kunnen nemen aan de evenementen. Regelementen welke worden gehanteerd voor de motoren zijn terug te vinden op:

http://www.knmv.nl/Documents/PDF/2014/Sportdocumenten/Dragrace/Quartermile%20Dragrace%20Reglement%20Motorfietsen%202014.pdf

Reglementen welke worden gehanteerd voor de auto klassen zijn terug te vinden op:

http://cms.knaf.nl/images/downloads/reglementen/algemeen/03.Dragrace_Reglement_2015.pdf